Inspiring Girls Slovakia s partnerom MIRRI (Ministerstvo investicií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR) vnieslo do slovenských škôl dávku motivácie pre dievčatá: vstúpiť do oblasti STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), v ktorej bude podľa štatistík chýbať v roku 2030 až 11% odborníkov.
Inspiring Girls je medzinárodný program, ktorého cieľom je prepojiť dievčatá (aj chlapcov) na školách s úspešnými Slovenkami - z oblasti vedy, kultúry, biznisu, IT, spoločenského života, atď. Vybrané Slovenky navštevujú školy na celom Slovensku, kde prostredníctvom interaktívnej a formátovanej prednášky motivujú dievčatá nasledovať svoje ambície, využívať príležitosti a naberať odvahu. Robia tak cez pohľad na svoj príbeh, výzvy, ktorým museli čeliť a cenným skúsenostiam, o ktoré sa ochotne delia.
Z externého prieskumu vyplýva, že menej ako 13% všetkých študentov a študentiek informatiky tvoria dievčatá. Po prednáškach Inspiring Girls to STEM sa v rámci dotazníka zisťovalo,, čo žiačky a žiaci vnímajú ako bariéru pri vstupe do oblasti STEM. Viacerí definovali, že majú nedostatok znalostí a zručností najmä v matematike a fyzike, čelia aj predsudkom spojeným s rodom/pohlavím, niektorí zas ako bariéru vnímajú vlastnú sebakritiku a nedostatok sebavedomia. Niektoré odpovede naznačovali aj nezáujem o oblasť STEM. Všetky tieto bariéry sa snažíme projektom adresovať.
Sedem úspešných Sloveniek, pracujúcich v každej zo STEM oblasti, navštívili počas 11 prednášok vybrané školy na celom Slovensku, od Michaloviec, Košíc, Rožňavy, cez Banskú Bystricu, až po Bratislavu. Predstavili (nielen) dievčatám svoju prácu, cestu k nej, kľúčové zručnosti pre STEM oblasť, ale podelili sa aj o prekážky, ktorým museli čeliť a otvorene hovorili o príležitostiach či výzvach.
Viac ako 340 mladých ľudí, z toho viac ako 80% dievčat, malo možnosť počuť, že technické smery potrebujú viac žien, zistili, aká je škála možných povolaní a ako už teraz pracovať na svojich schopnostiach. Spíkerky povzbudili dievčatá venovať sa aj tým oblastiam, ktoré sa možno neučia v škole, ale v budúcnosti ich budú potrebovať.
Počas prezentácie sa spíkerky venovali aj oblastiam, ktoré v živote a kariére potrebujú, ale nemali možnosť ich získať v škole. Medzi kľúčové zručnosti, ktoré niekedy na škole chýbajú, spíkerky zaradili napríklad kritické myslenie, time-management, emočnú inteligenciu, finančnú gramotnosť, schopnosť pýtať sa správne otázky a schopnosť sa rýchlo adaptovať na zmeny.
Viaceré spíkerky sa zhodli, že mať ambície a nebáť sa chýb je skvelé nastavenie mysle, ktoré ich podržalo aj v náročných časoch, kedy im chýbala podpora okolia. Medzi účastníčkami prednášky tieto myšlienky rezonovali a rozšírili im obzory, študentky si z prednášky odniesli aj myšlienky ako: “Je veľa možností, čo všetko sa dá robiť v IT okrem programovania”, “Neúspechy nás posúvajú ďalej a môžeme to dotiahnuť veľmi ďaleko”, alebo “Nemusím byť jednotkárka, aby som dosiahla veľké veci.”
Po prednáške účastníci reagovali na obsah v dotazníku spätnej väzby, na otázku “Ako veľmi Ťa inšpirovala prednáška? (1= Veľmi málo, 4= Veľmi veľa), je priemerná odpoveď 3. Prednášku by odporučili ďalej svojim kamarátom 72% účastníkov.
Spíkerky sú motivované sa podeliť o svoju skúsenosť a pomôcť nadchnúť mladú generáciu dievčat pre štúdium STEM. Viera Krešňáková, výskumníčka v oblasti umelej inteligencie, hovorí: “Diverzita v STEM je prospešná pre všetkých. STEM oblasti potrebujú viac žien, pretože rôznorodosť perspektív vedie k inovatívnejším riešeniam a lepšiemu pochopeniu potrieb rôznych skupín v spoločnosti, a samozrejme sa znižuje rodová nerovnosť, ktorá je žiaľ v našej krajine stále veľmi citeľná. Ženy na oplátku získavajú príležitosti na kariérny rast, vyššie platy, osobný rozvoj a v neposlednom rade sebavedomie.”
Iniciatíva Inspiring Girls, ktorá je na Slovensku zastrešovaná oz Ženský algoritmus, vnáša do školských lavíc nové pohľady, dávku inšpirácie, pozitívne ženské vzory a autentické skúsenosti úspešných žien. Je kľúčové, aby mali dievčatá a chlapci vo veku, kedy sa rozhodujú, akým študijným smerom sa vyberú,prístup ku spektru možností, a aby videli, že úspech je dosiahnuteľný, hoci cesta k nemu možno nie je vždy priamočiara.
Comments