top of page

Anna Ölvecká: Chyby sú normálne. Nič nepokazí len ten, čo nič nerobí

Updated: 21 hours ago



  • Top marketérka Slovenska za rok 2022
  • Head of Marketing Communication NAY
  • Executive Director reklamnej agentúry TRIAD (2021 -2023) 
  • mentorka v projektoch Femme Palette a Digitálna univerzita


Prečo si sa rozhodla pre marketing? Aká bola tvoja cesta?

Uff, ťažká otázka. Podľa mňa som sa pre marketing vlastne nikdy ani nerozhodla. Ak sa vrátim do obdobia mojich stredoškolských čias, konkrétne na Gymnázium Nové Zámky, tak by som rozhodne netvrdila, že som vedela, čo chcem robiť. 

V tom čase ma zlákala novinárska profesia, stala som sa regionálnou spravodajkyňou denníka, ktorý dnes už neexistuje. Písanie sa však nestalo mojou vášňou a vedela som, že novinárka zo mňa nebude. Po maturite som sa presťahovala do Bratislavy a hľadala si prácu - keďže som nevedela, čím sa chcem živiť alebo v akej profesii sa realizovať, medzi gymnáziom a vysokou školou som si dala 2 roky prestávku od vzdelávania sa.
Zamestnala som sa v Zoznam.sk ako obsahová manažérka, urobila som si vodičský preukaz a vrátila som sa do školy. 

K marketingu som sa dostala až o niekoľko rokov neskôr. Prišla ponuka skúsiť niečo nové v jednej malej digitálnej agentúre, a tak sa zo mňa stala online manažérka. Učila som sa všetko o komunikácii na internete, ako zostaviť mediaplán, ako vyhodnotiť kampaň. V agentúrnom svete som zostala nasledujúcich 15 rokov.

V marketingu je veľa žien, no len málo z nich na riadiacich funkciách. Čo si myslíš, že ti pomohlo sa dostať tam kde si?

Ja som sa nikdy nejako veľmi nezamýšľala nad tým, kam smerujem alebo čo chcem robiť o 2-3 roky. Vždy som sa snažila mať prácu, ktorá ma baví, pretože potom človek nemá potrebu sledovať čas, ktorý v práci strávi. 

Dievčatám by som teraz odporučila hlavne sa vzdelávať, skúšať nové veci a veľa sa pýtať. Pretože len keď sa veľa pýtame, sa veci aj skutočne dozvieme. 
Rozhodne si treba uvedomiť, že chyby sú normálne. Nič nepokazí len ten, kto nič nerobí. Takže nie vždy všetko vyjde ako si naplánujeme - a vtedy je dôležité si to včas uvedomiť a priznať si to sebe i kolegom či klientovi.

Foto: Archív A.Ö.
Ako vyzerá typický deň v tvojom odvetví?

Moje dni už dlhšie vyzerajú veľmi podobne. Ráno vstávam pomerne skoro, aby som mala čas sama pre seba. Ráno je pre mňa ideálne na usporiadanie si myšlienok a na pohyb.
Určite si ráno pozriem svoj kalendár a pripravím sa na to, aký deň ma čaká. Koľko mám stretnutí, koľko času mám na maily alebo na kávu či obed. Každý deň mám v kalendári vyhradenú minimálne hodinu na focus time (v praxi sa vtedy dostanem k mailom, alebo mám šancu riešiť nepredvídané situácie). V minulosti som si plánovala celý týždeň v nedeľu večer. Dnes mi však už v rámci riadenia tímu do agendy vstúpi priveľa ad hoc vecí, ktoré si v nedeľu nedokážem naplánovať.

Všetko v marketingu je postavené na komunikácii, ideálne otvorenej (s kolegami či klientom alebo agentúrou) stretnutiach, brainstormingoch a focus práci, počas ktorých vytvárame marketingové kampane. 

Naozaj nám nikdy nehrozí nuda - navyše vďaka internetu a rozvoju technológii sa i možnosti komunikácie naozaj veľmi rýchlo menia.

Ako takéto kampane vznikajú?

Na to, ako vzniká nejaká konkrétna marketingová kampaň sa musíme pozrieť z viacerých uhlov. Prvým je zohľadnenie procesov a potrieb klienta (čo chceme kampaňou komunikovať a čo tým chceme dosiahnuť). Druhý zase prístup kreatívnej agentúry (ako to odkomunikujeme, aby to potencionálny zákazník pochopil a aby bol motivovaný k akcii).
Tretím krokom je pohľad zo strany mediálnej agentúry (kde a ako intenzívne budeme komunikovať).

Foto: Archív A.Ö.

Predstavila by si nám v krátkosti Digitálnu univerzitu?

Čo sa týka tohto projektu, som veľký fanúšik - veď napokon preto s nimi spolupracujem. 🙂 
Ak si niekto chce urobiť prehľad v tom čo znamená digitálny marketing od tvorby webu, analytiky, cez sociálne siete až po celkovú komunikačnú stratégiu v digitálnom svete, tak je to za mňa jediný komplexný program, kde v rámci niekoľkých mesiacov človek získa základný prehľad. Digitálna univerzita nevychová marketéra, ale pomôže získať prehľad a je to skvelá štartovacia čiara, na ktorej sa dá v praxi stavať.

Čo by si poradila dievčatám, ktoré by sa chceli marketingu venovať?

Čokoľvek chcete robiť či je to marketing alebo iná profesia najdôležitejšie je začať - začať študovať, nájsť si prax alebo juniorskú pozíciu, budovať si kontakty a vzdelávať sa.

Máš nejaké voľnočasové aktivity, ktoré vnímaš, že ťa posunuli? Ako si udržiavaš work-life balance a aké hodnoty sú pre teba pri rozhodovaní o tvojich denných aktivitách dôležité?

Foto: Archív A.Ö.

Pre mňa osobne je veľmi dôležité mať naplánované dni. Plánovať si nie len prácu, ale i voľný čas, kamarátov, kultúrne vyžitie, šport. Len vtedy sa mi darí mať dostatok spánku, čítať knihy, chodiť do divadla či kina, alebo cvičiť. V múdrych knihách sa odporúča plánovať si i voľný čas… nerozumela som tomu, až kým som to nezačala robiť a nezistila som, že mi to funguje. V pokoji ma drží celoročné plávanie v jazere a pohyb v prírode či cestovanie. 🙂







Ktoré 3 zručnosti sú podľa teba najviac cenené vo svete marketingu? Ako ich budovať?

Určite je to zvedavosť. Viem, že zvedavosť nie je zručnosť, ale vedieť sa správne pýtať zručnosť jednoznačne je. Ak sa to spojí s kritickým myslením a myslením v súvislostiach máte kombináciu, ktorá je cenená nie len v marketingu. K pýtaniu sa neodmysliteľne patrí posledná schopnosť a to je schopnosť počúvať. A ako ich budovať? Pravidelným tréningom. 🙂


Autorka: ambasádorka Inspiring Girls Slovakia, študentka Lucia Vojtášová
136 views0 comments

Comments


bottom of page