top of page

Erika Havrillová: Snažme sa spochybňovať naše predsudky a neistoty

Writer: Lucia VojtášováLucia Vojtášová

Erika Havrillová pracuje na pozícii Business Partner v spoločnosti LEGO Group a je expertkou na marketing. Pracovala aj v spoločnostiach ako Mars, Colgate-Palmolive alebo vydavateľstvo Ringier (aktuality.sk, nehnuteľnosti.sk, autobazar.sk atď.). Miluje cestovanie a už 11 rokov je vegánkou. 


Rada by som začala tvojou súčasnou prácou v LEGO Group. Čo obnáša rola business partnerky takej veľkej spoločnosti? 

Moja rola je hlavne konzultantská – pracujem s naším vedením a zaujímam sa o to, čo ich v biznise trápi, a s čím im môžu pomôcť tzv. insights: rôzne dáta a prieskumy, ktoré získavame z celého sveta. S kolegami hľadáme nové príležitosti pre rast, pomáhame manažmentu v strategickom rozhodovaní a pomáhame im určiť si tie správne priority - všetko podložené práve insights.

Zákazník, resp. v tomto prípade spotrebiteľ, bol pre nás vždy veľmi dôležitý - tak pre vývoj produktov, ako aj pre marketing. V našej práci potrebujeme porozumieť tomu, čo našich spotrebiteľov motivuje a čo ich zaujíma, a vďaka tomu určiť, ako s nimi v budúcnosti najlepšie komunikovať v marketingových kampaniach. A táto analýza je moment, keď prichádzame na scénu ja a moji kolegovia.

Jeden z našich nedávnych projektov mal za účel zmapovať, aké okruhy záujmov majú deti a dospelí. Čo majú spoločné, kde sa jednotlivé záujmy prelínajú medzi vekovými skupinami, aké sú rozdiely v rôznych krajinách a ako sa to prejavuje v tom, čím a ako trávia svoj voľný čas, s čím sa najradšej hrajú. Rozumieť spotrebiteľom nám pomáha v tom, aby bola značka stále relevatná a zaujímavá - pre deti aj pre dospelých - a aby si v našom portfóliu každý našiel to, čo ich baví. Dozvedeli sme sa napríklad, že pre dve tretinu rodičov boli zvieratá jeden z ich kľúčových záujmov, keď boli sami deti, a že približne 20% dospelých, ktorí majú deti, zdieľajú svoje záujmy so svojimi deťmi. Táto synergia medzi záujmami detí a dospelých nám potom umožní budovať tzv. “play” momenty - a týmto spôsobom je značka relevantná nielen individuálne, ale aj pre celú rodinu.


Erika Havrillová, LEGO Istanbul
Erika Havrillová, LEGO Istanbul
Čo ťa na tvojej práci najviac baví? Čo ti na nej najviac dáva zmysel?

Baví ma práca s rôznymi expertmi, máme v tíme skvelých, šikovných ľudí, ktorí ma každý deň svojimi schopnosťami a znalosťami inšpirujú. Baví ma, že moja práca nie je viazaná iba na jeden trh, jednu produktovú kategóriu alebo spotrebiteľskú skupinu; že môžem zapojiť kritické uvažovanie a hľadať odpovede na najrôznejšie otázky, od „čo si o našich produktoch myslia dievčatá v Spojených Arabských Emirátoch,“ po „ktoré trendy ovplyvnia, ako sa deti budú v budúcnosti hrať.“ Veľmi ma motivuje, že môžem byť pri úplných začiatkoch toho, keď sa uvádza nová kampaň či produkt, keď sa iba tvoria myšlienky, a svojou prácou viem ovplyvniť, ako sa tak stane. 

Momentálne pracujem pre región CEEMEA (Central and Eastern Europe, Middle East and Africa), a vždy je veľkou výzvou nájsť riešenia, ktoré by boli aplikovateľné pre všetky naše trhy (v našom regióne je ich viac než 100). Prirodzene máme tendenciu sústrediť sa na to, v čom sa líšime, mňa rovnako baví zisťovať aj to, čo máme spoločné. V nedávnej štúdii sme o zákazníkoch značky LEGO zistili, že v Čechách a Maďarsku máme výrazne vyššie zastúpenie staršej generácie a starých rodičov, zatiaľ čo v Turecku a Spojených Arabských Emirátoch sú v prevahe mladší, tzv. millenial rodičia. Rozdiely sme videli aj v tom, aký vplyv má na nákupné správanie to, čo si dieťa želá alebo to, či je počas nákupu dieťa prítomné. Na druhej strane sa zákazníci zhodnú na tom, že hračka musí byť pre dieťa hlavne zábavou, a z pohľadu LEGO stavebníc je samozrejme kľúčové, aby naše produkty odzkradľovali záujmy detí. Toto všetko nám pomáha vytvárať tú správnu stratégiu - určiť si kde a ako zacieliť našich zákazníkov, a ako sa im prihovárať na základe toho, kto títo zákazníci sú, a kde a ako nakupujú. 

Svoju cestu si začala na univerzite v Trnave, kde si študovala marketing a komunikáciu. Vieš si vybaviť nejaký marketingový ťah alebo princíp, ktorý ste si spomínali už na škole, a časom sa ti naozaj overil? 

Marketing je umenie vytvárať skutočnú hodnotu pre zákazníka... musel to byť Philip Kotler, kto to povedal pôvodne, keďže jeho princípy boli základom pre môje štúdium. A marketing umením určite je, napríklad v tom, aký je dynamický, no v dnešnej dobe sa radšej riadim slovami Simona Sineka a Adama Granta než Kotlerom. 

Video tip: Simon Sinek a jeho slávny princíp "Start with Why" - vysvetlenie za 3 minúty

Zdroj: FightMediocrity, youtube.com

Na aké veci ťa škola naopak nepripravila?

Na strednej škole by som bola bývala ocenila čo-to o finančnej gramotnosti, základy time managementu a klásť väčší dôraz na súčasné dejiny, politickú, spoločenskú a ekonomickú situáciu. To, akým spôsobom to vplýva na naše každodenné životy, a celkovo viesť nás k zodpovednosti sa o ne zaujímať. Na vysokej škole mi chýbali ľudia z praxe, a pre mnohých z nás bolo nemilým prekvapením, keď sme si nedokázali nájsť prácu v odbore, a neboli sme pripravení sa s tým vyrovnať. 

Dnes sú pre mňa skvelým zdrojom učenia sa sociálne siete a podcasty. Na sociálne siete musí človek občas opatrne, a je dobré vypočuť si rôzne názory a perspektívy. Veľmi ma bavia napríklad podcasty The Diary of a CEO, TED Talks Daily, či Global News Podcast od BBC. Na Instagrame sledujem aj účet Who Did What Now Pod, ten rieši témy z dejín, ktoré sa do učebníc nedostali, a zároveň dokazuje, že veľa z toho, čo nás učili nie je až tak úplne pravda... 

Kam smerovali tvoje ďalšie kroky? Ako sa zo študentky v Trnave stal človek, ktorý pracuje v nadnárodných spoločnostiach?

Vždy som mala pre seba veľké ambície, a veľmi rýchlo som sa naučila, že ma baví pracovať v medzinárodnom prostredí, v ktorom sa stretávajú ľudia rôznych kultúr,rôznym zázemím, a že také prostredie je skvelým zdrojom učiť sa. Začínala som síce v Ringieri, v slovenskom kolektíve, ale už aj tá rola mi umožnila prácu cez hranice, a keď som sa rozhodovala, kam z Bratislavy ďalej, mala som v hľadáčiku Prahu, Viedeň, Budapešť aj Mníchov. 

LEGO diversity & inclusion event
LEGO diversity & inclusion event
Škandinávske krajiny sú považované za veľmi pokrokové a egalitárne. Cítila si nejaký rozdiel medzi tým, čo zažívaš v práci s LEGO Group teraz, verzus to, čo si zažívala predtým v iných spoločnostiach? Stretávala si sa často s neprajnosťou?

Moje predošlé pracovné skúsenosti sú z dvoch americkým firiem, a aj tie sa od seba líšili, takže nezávisle od toho, či je firma dánska alebo nie, firemnú kultúru majú všetky svojské. Na spoločnosti LEGO veľmi oceňujem, že vo veľkej miere investuje čas a zdroje do oblastí ako sú udržateľnosť, či diverzita a inkluzivita, spoločenské problémy nám nie sú ľahostajné, a prezentuje sa to aj v tom, ako sa k sebe správame. Žiadnu neprajnosť som nezažila, práve naopak, som hrdá na to, že pochádzam z východnej Európy, a našu disciplínu a oddanosť práci si ľudia všímajú.

Máš pre dievčatá, ktoré by sa rady uberali podobným smerom nejakú radu? Ktoré univerzity/programy/kurzy/platformy by si im odporúčala? 

Marketing je skvelý v tom, že si vyžaduje širokú škálu schopností – svoje uplatnenie si tak nájdu ľudia kreatívni, strategicky mysliaci, aj tí, ktorých viac baví komerčná stránka vecí a biznis. Ja som sa na štúdium marketingu dala aj práve preto, že ma lákala kreatívna práca v reklame, a časom som zistila, že to vlastne nie je pre mňa, a viac ma bavia čísla a biznis. Aj vďaka tomu robím dnes prácu business partnera. Moja rada preto je, že plány sú na to, aby sa menili...čo si myslíme, že chceme, keď máme 18, nemusí platiť, keď máme 25. Ďalej dodám, že sa nemusíme báť...je dôležité skúšať nové veci, zlyhať a skúsiť to znovu. A je síce skvelé mieriť vysoko, nie každý túži byť manažérom či riaditeľom, a je v poriadku, keď sa naše ambície líšia.  
Konferencie, semináre, školenia sú skvelým zdrojom získavať informácie o tom, čo nás vlastne baví, ešte lepšie je, keď dávajú priestor práve ženám. 

Archív Eriky Havrillovej, LEGO pride beh
Archív Eriky Havrillovej, LEGO pride beh
Vždy si pracovala v spoločnostiach, ktoré ponúkajú veľmi širokú paletu produktov. Na prvý pohľad spolu ani nemusia súvisieť - napríklad Mars vyrába všetko od Snickers, Orbit, M&M’s až po krmivá pre zvieratká. Napriek tomu si však dokážu udržať konzistentný branding. Máš nejaké rady pre budúce podnikateľky/manažérky, ako túto časť biznisu urobiť správne?

The Golden Circle, zdroj: humanskills.blog
The Golden Circle, zdroj: humanskills.blog
Budem sa odvolávať na spomínaného Simona Sineka, a jeho známe „start with why“. Jeho model Golden circle vznikol, keď sa Simon Sinek zamyslel nad tým, prečo sa niektorým ľudom a firmám darí viac než iným. Jeho základná myšlienka je, že je dôležité veriť tomu, čo človek robí a prečo, a snažiť sa tým inšpirovať druhých (potom človek vie aj lepšie a jednoduchšie rozprávať). Firmy, v ktorých som počas svojej kariéry mala možnosť pôsobiť majú spoločné to, že ich „prečo“ bolo veľmi jasne zadefinované, a firemné hodnoty a princípy boli na to napojené. Firmy a jej zamestnancov to oprávňuje k tomu, aby napríklad odmietli spoluprácu s dodávateľmi, s hodnotami ktorých sa nestotožňujú, a to aj v prípade, že ich to rozhodnutie pripraví o nejaký profit. Je preto nevyhnutné, aby tieto princípy nezostali iba na papieri.

Osobne ma fascinuje tvoj životný štýl, aj to, že si už 11 rokov vegánkou. Prečo si sa ňou stala a ako si postupovala? Vieš nám odporučiť nejakú dôveryhodnú stránku/YouTube kanál, z kadiaľ by sme mohli o vegánskej strave čerpať informácie?

E. Havrillová - New York
E. Havrillová, New York
Moja prvá spomienka je dokumentárny film na Discovery Channel o tom, ako sa lovia tuniaky. Bolo to brutálne, krvavé a šokujúce, a povedala som, si že s tým nechcem mať nič spoločné. To bolo asi pred 15 rokmi. Začala som sa o to zaujímať viac, stala som sa vegetariánkou a neskôr vegánkou. Čím viac informácií som získala, tým viac som bola presvedčená, že inak žiť nedokážem. Moje dôvody sú veľmi jednoduché, milujem zvieratá, a nechcem sa podielať na ničom, čo by prispievalo k ich utrpeniu...nie jedlom, oblečením, drogériou či kozmetikou. Podľa Organizácie OSN pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) jeden priemerne dlhý ľudský vegan život ušetrí 105 zvieracích životov ročne, a teda pri priemernom veku 75 rokov viac ako 7000 zvierat. V tomto čísle ale nie sú započítané zvieratá zabité ako vedľajší produkt živočíšnej výroby. Keby sme pridali aj tie, podľa iného zdroja by sa to číslo vyšplhalo na 27 000. Tie čísla sú desivé.
Bola by som rada, keby sa viac ľudí rozhodlo pre vegánstvo, ale to, že som vegánka ja, neznamená, že vegánom musia byť všetci. Základom z môjho pohľadu je vzdelávanie a prístup k informáciám, aby sa všetci mohli rozhodnúť jesť a žiť tak, ako im to príde najlepšie. 

Pre viac informácií odporúčam preštudovať si stránky Očima zvířat, Soucitně alebo webináre Vegan Fighter. Skvelé sú aj dokumentárne filmy, Earthlings, Dominion, Game changers, Forks over knives, Cowspiracy, Seaspiracy, alebo nový dokumentárny film Záchrana: Na každém životě záleží od českého spolku Zvířata nejíme.

Pokiaľ ide o jedlo, mňa veľmi baví variť, môj Instagram je plný bloggerov a vloggerov, ktorí sú vegáni, nemám núdzu o inšpiráciu, za tých 11 rokov som ani raz nemala pocit, že mi niečo chýba, a aj napriek tomu, že som sa v rodine na začiatku nestretla s pochopením, ani raz som nezapochybovala o tom, že som sa rozhodla správne. Na IG určite odporúčam sledovať Surovú dcérku, Rostlinne, Easyvegan.life, Dewii.veg, a z tých zahraničných Rainbowplantlife, Pickuplimes, Fitgreenmind, Max La Manna, Dr. Vegan, ….

Aké sú tvoje hobbies?

Baví ma šport a pohyb, snažím sa aspoň 3-4x do týždňa skombinovať beh so silovým tréningom; asi nikoho neprekvapí, že rada cestujem, často aj sama; milujem kávu, rada objavujem nové kaviarne a ochutnávam; často a rada chodievam na koncerty, do galérií, bavia ma miestne, menej známe kapely a malé kluby. Často a rada čítam, raz do mesiaca sa stretávam s ďalšími knihomoľmi v jednom knižnom klube, a diskutujeme, ako inak, o knihách. Mám zapálenie pre D&I (diversity and inclusion), zúčastňujem sa rôznych školení, v práci aj mimo nej. A samozrejme ma baví stavať LEGO stavebnice, doma mám niekoľko kúskov z kolekcie Botanicals. 

Čo sú podľa teba najzaujímavejšie miesta, na ktoré si cestovala? Čo ťa naučili?

Najviac mi zatiaľ učarovali Panama a Kapské mesto. V Paname sme s kamarátkami strávili takmer 3 týždne, zažili sme Karibik aj džungľu, aj sa pár dní nesprchovať, a miestami si to ozaj vyžadovalo vyjsť z komfortnej zóny. Spätne to hodnotím veľmi pozitívne, ozaj platí, že čo nás nezabije, to nás posilní. Príroda v Južnej Afrike mi vyrazila dych, veľmi túžim vrátiť sa tam a vidieť viac. Počas každej mojej cesty som stretla skvelých ľudí, je fascinujúce počúvať príbehy druhých, a iba to dokazuje, že viac vecí nás spája než rozdeľuje.

fotky Panamy, zdroj: travellife.ca, journeyera.com


Pamätáš si na nejakú konkrétnu cestu do zahraničia, o ktorej môžeš povedať, že ťa zmenila? Nastavila ti zrkadlo, otvorila oči? Čím? 

E. Havrillová, Južná Afrika
E. Havrillová, Južná Afrika
Vyššie spomínaná Panama a Južná Afrika… rada by som si prešla viac zo strednej a južnej Ameriky a samozrejme Afrika je krásny kontinent bohatý na úžasné miesta a kultúru. No jedna z mojich prvých ciest ma viedla do Paríža, bola to aj prvá zahraničná dovolenka, ktorú som si zaplatila sama a spomínam na ňu s láskou práve preto, lebo verím, že bola takým prvým skutočným symbolom mojej dospelosti, a odmenou za moje úsilie v škole, v práci. Mark Twain povedal, že “Cestovanie zabíja predsudky, uzavretosť a úzkoprsosť.” Súčasný svet pôsobí občas ozaj desivo, z každej strany sa nás valia správy podnecujúce strach, a máme tendenciu vyhľadávať informácie, ktoré utvrdzujú naše názory a predsudky. Mali by sme sa viac snažiť spochybňovať naše predsudky a neistoty, ktoré potom vo veľkej miere vplývajú na to ako sa k sebe správame. Jedným z riešení je práve cestovanie, človek potom zistí, čo všetko o svete a ľuďoch nevie. Navonok to môže síce pôsobiť inak, ale vďaka cestovaniu sa učíme, že ľudia zdieľajú v podstate rovnaké nádeje a túžby, že často máme obavy z rovnakých vecí, a sú možno aj lepšie spôsoby, ako dosiahnuť pozitívnu zmenu. V neposlednom rade, cestovanie sú nenahraditeľné zážitky a spomienky.

Dievčatám si na prednáške odkázala, aby boli k sebe láskavé, dôverovali si a neprestali sa zaujímať o dôležité veci. Čo podľa teba tieto dôležité veci sú?

Spoločenské, ekonomické, politické a enviromentálne témy… zmena k lepšiemu začína nami, tým ako sa správame, ako sa rozhodujeme. Nepáči sa mi názor, že jeden človek nič nezmení, že ako jednotlivci nemáme žiadny vplyv, tak prečo sa vôbec snažiť... Každá veľká zmena začína malým krokom, a nejde to bez toho, aby sme sa o dianie okolo nás zaujímali, aby sme sa o nich informovali. 

E. Havrillová, New York
E. Havrillová, New York
Chcela by si k tomu odkazu teraz ešte niečo pridať?

Veľa ľudí má a bude mať názor na to, aké by ste mali byť, čo by ste mali a nemali robiť. Nie každý názor si však zaslúži pozornosť, a neberte si k srdcu kritiku od ľudí, za ktorými by ste si nešli po radu. 

Na čo si v živote najviac hrdá?

Najviac som hrdá na to, že som si pre seba vytvorila život, ktorý ma napĺňa, a že ho môžem žiť slobodne tak, ako ja chcem, bez ohľadu na rodinné, spoločenské či iné normy. 


Autorka: Lucia Vojtášová, ambasádorka Inspiring Girls Slovakia

 
 
 

Comments


bottom of page